Kilka dni temu rozmawiałem z dr Stojkiem na parkingu WSAiB o badaniach niemieckich psychologów od transportu, którzy sprawdzali, jak jakość i marka samochodu wpływa na kierującego. Chodziło o sprawdzenie zachowania kierowców, ich stylu jazdy, samopoczucia i kliku innych rzeczy…
W badaniach brali udział kierowcy, którzy musieli testować trzy rodzaje pojazdów. Mercedesa, Porsche i polskiego Malucha 126.Kierowcy mieli do dyspozycji kilka dni testów, w trakcie których swobodnie dysponowali w/w samochodami, korzystając z nich w trakcie wykonywania swoich normalnych czynności ( jazda do pracy, po pracy itd. ).
Dało się zauważyć zupełnie inne zachowanie kierowców w zależności od pojazdu, którego używali. Między innymi kierowcy Porsche byli zdecydowanie bardziej pewni siebie, łamali częściej przepisy oraz donosili o świetnym samopoczuciu oraz o panowaniu nad swoim życiem… Podobnie kierowcy Mercedesów, którzy ubierali się inaczej i stosownie do pojazdu, którym kierowali, donosili o pewnym zadowoleniu z siebie. Kierowcy Maluchów, będąc najczęściej sfrustrowanymi jakością pojazdu i jego możliwościami, odczuwali ograniczenie swoich możliwości oraz o spadku PWW (Poczucia Własnej Wartości). Ja sam zupełnie inaczej się czuję jadąc dobrym samochodem, a jadąc gratem- odczuwam dyskomfort, a moje możliwości spadają!
Więc jednak środowisko i kontekst wpływa na nas w zdecydowany sposób oraz potrafi zmienić nasze zachowanie i samopoczucie. Kontekst może spowodować wzrost naszej motywacji, lub czasem- obniżyć nasze możliwości i zniechęcić nas do działania.
W tym tygodniu zrobiłem pewne doświadczenie ze studentami WSAiB ( Logistyka, FiR, Zarządzanie), podczas którego studenci spisywali swoje pozytywne i negatywne cechy oraz to, czego się boją, z czym mają problemy, a także swoje walory i umiejętności.
W szczególności ( tym razem ) byłem skupiony na negatywach studentów oraz na tym,z czym mają problemy i czego w sobie nie lubią!
Duży odsetek studentów miało problem z niską samooceną, brakiem pewności siebie oraz ze zbytnim przejmowaniem się tym, co sądzą o nich inni.
Tak, jakby fakt, że ktoś ocenia ich wysoko lub nie, świadczył o ich wartości, lub powodował spadek tej wartości, jeśli inni oceniali ich gorzej. Ta tendencja do strachu przed tym co inni o nas myślą jest powszechna i dotyczy osób wrażliwych, a także tych, których nie nauczono dostrzegania swoich możliwości. Żyjemy w napięciu, w niepewności o pracę, niepewności o jutro, o związek, jesteśmy podatni na manipulację, zwykle nie mamy swojego zdania. Taka postawa sprawia, że nie jesteśmy w stanie żyć pełnią życia, a widząc to jeszcze bardziej utwierdzamy się o naszym poczuciu niskiej wartości.
Niskie poczucie własnej wartości wpływa na nasz poziom satysfakcji i obniża naszą jakość życia w wielu obszarach. Czujemy się złymi rodzicami, nie dość dobrymi partnerami, beznadziejnymi w pracy, czy nawet w skrajnych momentach bezwartościowymi ludźmi. Osoby z niskim poczuciem własnej wartości ciągle uprawiają deprecjację siebie. Pomniejszają swoją wartość zarówno wtedy, gdy odnoszą porażkę, która tylko potwierdza ich niską wartość, ale także wtedy, gdy odnoszą sukces, przypisując jego wartość czynnikom zewnętrznym, takim jak szczęście, los lub mała wartość wykonanego zadania. Niewiara w siebie i nasze możliwości powoduje, że naszym życiem zaczyna kierować lęk.
Po przeciwnej stronie znajdują się osoby o wysokim poziomie swojej wartości. Człowiek z wysokim poczuciem własnej wartości stawia sobie ambitne cele, chętnie podejmuje nowe wyzwania i jest ciekawy świata. Przejawia bardziej maksymalistyczną postawę wobec życia. Łatwo mu zjednać sympatię innych – cechuje go spontaniczność, otwartość, towarzyskość, nie boi się wystąpień publicznych, ani zawierania nowych znajomości. Jest otwarty i bardzo samodzielny. Taki człowiek łatwiej rozwiązuje problemy oraz nie ucieka od nich na siłę. Problemy rozwiązuje po swojemu i nie boi się porażki, czy kompromitacji. Jest świadomy własnych praw i w razie potrzeby potrafi się o te prawa upomnieć.
Na pewno taką niezależność i siłę oraz poczucie własnej wartości buduje ukończenie studiów MBA ( Master of Business Administration ). Studenci MBA poprzez różnego rodzaju ćwiczenia budują swoją pewność siebie oraz zwiększają swoje poczucie własnej wartości do poziomu zdrowej siły psychicznej. Te cechy są uznawane za jedne z bardziej wartościowych wśród kadry zarządzającej oraz powodują, że chęć zatrudnienia absolwentów MBA wzrasta. Obserwuje się coraz większą liczbę kobiet kończących MBA, które potem zrównują się zarobkami z mężczyznami będącymi na podobnym stanowisku!
Studia MBA to także okazja nawiązania ważnych kontaktów i tworzenie silnych międzynarodowych relacji z przedsiębiorcami odnoszącymi sukcesy. Wiele kobiet docenia siłę i poziom znajomości zawodowych zdobytych na kursach MBA, podczas których wszyscy uczestnicy poznają swoje mocne i słabe strony.
Kierowcy Mercedesów i Porsche mają inne cechy psychologiczne niż kierowcy starych gratów. To właśnie te specyficzne cechy i wysokie PWW doprowadziły ich między innymi do zakupu tych samochodów. Często są to absolwenci studiów Master of Business Administration.