Opis kierunku
Studia podyplomowe Coaching i Mentoring – narzędzia wzmacniania kompetencji przyszłości przygotowują do efektywnego wspierania rozwoju zawodowego i osobistego innych w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy. Program ten skupia się na rozwijaniu kluczowych umiejętności przyszłości, takich jak elastyczność, kreatywność, zdolność do pracy zespołowej oraz leadership.
Studia zapewniają solidne podstawy teoretyczne, a równocześnie kładą duży nacisk na praktyczne stosowanie metod coachingowych i mentoringowych. Studenci i studentki mają możliwość uczestniczenia w warsztatach, symulacjach oraz sesjach superwizji, co pozwala na pogłębienie umiejętności i zastosowanie ich w realnych sytuacjach biznesowych i osobistych.
Dla kogo studia podyplomowe Coaching i Mentoring
Studia podyplomowe z zakresu coachingu i mentoringu są skierowane głównie do profesjonalistów i profesjonalistek, którzy/które chcą rozwijać swoje umiejętności w obszarze wspierania oraz rozwijania innych, zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym: menedżerów/menedżerek, liderów/liderek zespołów, konsultantów/konsultantek, edukatorów/edukatorek, a także dla tych, którzy już pracują jako coachowie czy mentorzy/mentorki i pragną pogłębić swoją wiedzę i kompetencje.
Dlaczego warto studiować na kierunku Coaching i Mentoring
- Nauczysz się jak efektywnie wspierać rozwój osobisty i zawodowy innych, co jest kluczową umiejętnością każdego lidera. Zdolność do coachingu i mentorowania pozwala na budowanie silniejszych, bardziej zaangażowanych i produktywnych zespołów.
- Dowiesz się jak wdrażać programy mentoringowe w organizacjach
- Poznasz aspekty biznesowe prowadzenia własnej działalności coachingowej
- Poznasz psychologiczne tło coachingu i mentoringu, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć procesy rozwojowe.
- Otrzymasz intensywny trening praktyczny, w tym warsztaty, symulacje oraz sesje superwizji, które pomogą Ci stosować zdobyte umiejętności w realnych sytuacjach.
- Będziesz mieć możliwość rozwoju osobistego i lepszego zrozumienia siebie jako lidera/liderki, coacha, edukatora/edukatorki, mentora/mentorki, co przekłada się na Twoją efektywność zawodową i osobistą.
Co potem
- Coach, pracujący/a z klientami: Pomoc klientom w osiąganiu celów biznesowych i życiowych, poprawie jakości życia i zarządzaniu stresem.
- Konsultant/ka zewnętrzny/a: Praca jako konsultant/konsultantka zewnętrzny/a, wspierający/a rozwój zawodowy pracowników, liderów oraz zespołów.
- Mentor/ka: Mentoring i wspieranie młodszych kolegów lub startupów, dostarczając wiedzy i doświadczenia w rozwoju biznesowym, zarządzaniu i strategii.
- HR Business Partner/ka: Wykorzystanie umiejętności coachingu i mentorowania w strategiach zarządzania zasobami ludzkimi, w tym w rekrutacji, rozwoju talentów i planowaniu kariery pracowników.
- Konsultant/ka ds. rozwoju osobistego i zawodowego: Praca jako niezależny/a konsultant/ka lub w firmach konsultingowych, oferując usługi z zakresu rozwoju osobistego, efektywności zawodowej i zarządzania zmianą.
- Lider/ka zespołów w firmach i organizacjach: Wykorzystanie umiejętności coachingu i mentorowania do efektywnego zarządzania zespołami, motywowania pracowników i osiągania celów organizacyjnych.
- Edukator/ka: Prowadzenie warsztatów, kursów i szkoleń z zakresu rozwoju osobistego, komunikacji i umiejętności miękkich.
- Specjalista/specjalistka ds. wellbeing i wellness w organizacjach: Projektowanie i wdrażanie programów dbających o dobrostan psychiczny i fizyczny pracowników.
Program i organizacja studiów Coaching i Mentoring
Program studiów
1. Podstawy coachingu
- Historia i rozwój coaching i mentoringu
- Kluczowe definicje i podejścia
- Różnica między coachingiem i mentoringiem
- Etyka zawodu coacha i mentora
- Standardy i akredytacje w coachingu
2. Modele, techniki i narzędzia coachingowe i mentoringowe
- Komunikacja w coachingu: zadawanie pytań, uważne słuchanie
- Narzędzia do identyfikacji potrzeb i celów
- Techniki motywacyjne i strategie osiągania celów
3. Mentoring w biznesie
- Kluczowe aspekty wdrażania mentoringu w organizacji
- Jak projektować programy mentoringowe?
- Rodzaje programów mentoringowych
- Studia przypadków
4. Coaching i mentoring a kompetencje przyszłości
- Rynek pracy w Polsce – sytuacja obecna, prognozy
- Kompetencje przyszłości
- Coaching, mentoring a wpływ na rozwój kompetencji społecznych
5. Praktyczne Aspekty Coachingu i Mentoringu
- Przeprowadzanie sesji coachingowych i mentoringowych
- Coaching a psychoterapia
- Praca z przypadkami i analiza studiów przypadku
- Feedback i ocena postępów
6. Coaching i mentoring grupowy
- Dynamika procesów grupowych
- Psychologia grupy
- Narzędzia w coachingu i mentoringu grupowym
7. Coaching w praktyce – warsztat, symulacje rozmów coachingowych, superwizja
8. Mentoring w praktyce – warsztat, symulacje rozmów coachingowych, superwizja
9. Coaching i mentoring – aspekty biznesowe
- Marketing
- Rozwój biznesu
- Budowanie sieci kontaktów
10. Aspekty psychologiczne coachingu i mentoringu
- Podstawy psychologii osobowości
- Narzędzia badania osobowości i ich wykorzystanie w praktyce
- Teorie motywacji i zmiany
- Rozumienie mechanizmów obronnych i oporu
11. Rozwój osobisty coacha i mentora
- Samoświadomość
- Zarządzanie emocjami i stresem
- Empatia a praca z klientem
- Ścieżki rozwoju – uzupełnienie coachingu i mentoringu
Organizacja studiów
Studia hybrydowe: 5 zjazdów w Uczelni + 4 zjazdy on-line.
Zajęcia obejmują 180 godzin dydaktycznych, co odpowiada 30 punktom ECTS, realizowanych w soboty/niedziele w godzinach 09.00 – 17.30
– 9 zjazdów w roku akademickim;
– czas trwania studiów: dwa semestry
Forma zaliczenia
Zaliczenie studiów następuje na podstawie testu końcowego, nagrania 30 minutowej sesji coachingowej oraz przeprowadzenia procesu coachingowego w parach (minimum 3 sesje). Test zostanie przeprowadzony na ostatnim zjeździe. Test trwa 1 godzinę i składa się z ok. 30 pytań obejmujących zakresem merytorycznym zrealizowane w trakcie studiów przedmioty.
Kadra na kierunku Coaching i Mentoring
Menedżerka HR z kilkuletnim doświadczeniem w zarządzaniu obszarem Human Resources w globalnych korporacjach. Jako Global HR Head odpowiadała za tworzenie strategii HR w ponad 20 firmach na całym świecie, gdzie m.in. osobiście prowadziła projekty start-upowe, transfery procesów w Stanach Zjednoczonych, Emiratach Arabskich, Indiach, między innymi, gdzie była odpowiedzialna za rozpoznanie sytuacji rynkowej od strony rynku pracy, zapoznanie się z lokalnym prawem pracy, benchmarkiem wynagrodzeń i zasadami naliczania wynagrodzeń; Standardy procesów HR w danych lokalizacjach.
Jako certyfikowana coach ICF w swojej pracy wykorzystuje podejście oparte na współpracy, aby wspierać rozwój innych. Prowadzi zajęcia dla coachów i mentorów.
Od ponad 10 lat prowadzi szkolenia na arenie polskiej i międzynarodowej, w języku angielskim i polskim, z zakresu umiejętności miękkich i HR, zarządzania coachingowego dla menedżerów, menedżerek wyższego i średniego szczebla, specjalistów i specjalistek m.in. komunikacji i współpracy w środowisku międzynarodowym, jest wykładowczynią akademicką z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i HR.
Business Development Director w Altkom Akademia S.A. Ekspertka ds. szkoleń, komunikacji, rozwoju. Certyfikowana Coach Izby Coachingu i Coach mocnych stron (Strengths Community), Everything Disc Trainer & Facylitator. Od ponad 16 lat wspiera organizacje w obszarach, związanych z kulturą organizacyjną, współpracą zespołów, komunikacją, zarządzaniem, realizacją projektów rozwojowych, szkoleniowych, coachingowych i mentoringowych. Pracowała m.in. w ITI Neovision, Avivie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Enel-med. Przez ostatnie lata zarządzała zespołem szkoleniowym w MSZ, zajmowała się doradztwem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, coachingiem, szkoleniami jako Dyrektor HR w Early Stage. Współpracowała z Fundacją Mamo Pracuj, z którą realizowała m.in. projekty dla biznesu z zakresu mentoringu, doradztwa zawodowego, wsparcia kobiet w wyrównywaniu szans zawodowych. Obecnie w Altkom Akademii odpowiada za rozwój oferty produktowej. Prowadzi zajęcia i webinary, związane z różnorodnością cech osobowości, zarządzaniem, mentoringiem. Absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, specjalizacji HR i „Negocjacje, mediacje, rozwiązywanie konfliktów” oraz studiów podyplomowych: „Coaching i Mentoring” (Laboratorium Psychoedukacji i SWPS) oraz „Uważność i współczucie. Metody, badania, psychoterapia”(SWPS).
Praktyk biznesu, certyfikowany trener wg Akademii Marshalla, mentor, wykładowca akademicki (Uniwersytet Łódzki, kierunek Zarządzanie i Marketing, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Logistyka). W pracy z klientami indywidualnymi koncentruje się głównie na wsparciu w zakresie rozwoju, wytyczania nowych ścieżek kariery i radzenia sobie z negatywnymi skutkami wypalenia zawodowego, oraz wzbudzeniu nowej motywacji do zmian i realizacji celów. Drugim obszarem pracy trenerskiej i mentorskiej jest pozyskiwanie wiedzy, umiejętność selekcji tzw. „śmieci” informacyjnych od przydatnych informacji.
Jako trener opiera się na autorskich programach szkoleniowych, dostosowywanych do potrzeb klienta. W pracy trenerskiej i mentorskiej odwołuje się do najnowszej wiedzy z zakresu m.in. grywalizacji, aktywnej motywacji czy networkingu, które dają bazę do budowania osobistej strategii rozwoju efektywnego zarządzenia sytuacją życiową.
Certyfikowany Coach ICF z akredytacją ICF, Certyfikowany Trener Biznesu oraz praktyk metody Points of You® – narzędzia rozwijającego komunikację i coaching. Certyfikowany Trener FRIS® Stylów Myślenia, Clean Coach i facylitator, autorka autorskiego narzędzia coachingowego – kart Arofatem.
Właścicielka drukarni i wydawnictwa CER Druk oraz założycielka i pomysłodawczyni startupu My Way Security. Trenerka z pasją i praktycznym podejściem do zarządzania – przez cztery lata szkoliła przyszłych coachów i trenerów w Akademii Trenerów i Coachów Biznesu Grupy SET.
Wykładowczyni akademicka, współtwórczyni innowacyjnej metody edukacyjnej dla coachów – CSR by Ela Kroksz. Aktywna trenerka i coach na platformie Talent Development Instytut.
Wicemistrzyni Polski Wystąpień Publicznych Toastmasters International w 2017 i 2019 roku. Miłośniczka metafory i jedna z nielicznych certyfikowanych Clean Coachów w Polsce. Startupowiec i przedsiębiorczyni z praktycznym doświadczeniem w budowaniu i prowadzeniu biznesu.
Certyfikowana trenerka, inspiratorka, konsultantka biznesu, asesorka sesji AC/DC, certyfikowana coach mocnych stron, pasjonatka wspierania w rozwoju. Wykładowczyni na Uniwersytecie Otwartym SGGW. Certyfikowana konsultantka Extended Disc oraz Insightful Profiler iP 121. Ponad 20 lat pracowała w działach HR dużych, międzynarodowych organizacji. Na sali szkoleniowej spędziła ponad 1200 godzin. Jako coach wspiera w budowaniu pewności siebie, odkrywaniu talentów, wzmacnianiu równowagi i działaniu w zgodzie ze sobą i swoimi wartościami. Pracuje w języku polskim i angielskim.
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, studiów podyplomowych: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Politechnice Gdańskiej oraz Life Coaching w Collegium Civitas.
Szkoleniowo specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem, komunikacją, współpracą, efektywnością osobistą, radzeniem sobie ze stresem, równowagą życiową i dobrostanem. Prowadzi także szkolenia z przywództwa, rekrutacji i adaptacji pracowników, zarządzania różnorodnością oraz z zakresu zarządzania talentami w organizacji.
Ekspertka w zakresie zarządzania zmianą, z ponad 8-letnim doświadczeniem we wspieraniu projektów transformacyjnych, zmian strukturalno-organizacyjnych i wdrażaniu nowych technologii. Odpowiada za opracowanie strategii zmiany, planów wdrożeniowych oraz komunikacyjnych, zapewniając skuteczne i trwałe rezultaty.
Certyfikowana w międzynarodowej metodologii PROSCI® (2019), pracuje z narzędziem do oceny dojrzałości organizacji w obszarze zarządzania zmianą, oferując systemowe rekomendacje wspierające rozwój tej kompetencji w firmach.
Od 2010 roku działa jako trenerka, tworząc autorskie programy szkoleniowe oparte na analizie potrzeb. Jej warsztaty łączą wiedzę, praktykę i angażującą formę pracy – inspirują do działania i rozwijają konkretne umiejętności.
Równolegle pracuje indywidualnie jako certyfikowany coach ICF, wspierając klientów w budowaniu odwagi do zmian i realizacji osobistych celów.
Cena studiów podyplomowych Coaching i Mentoring
Cena za 1 semestr: 3400 zł.
Możliwość podziału na 9 rat.
Sprawdź możliwość dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych
Zasady rekrutacji na studia podyplomowe
1. Wypełnij formularz on-line
2. Wpłać opłatę rekrutacyjna – 200 zł
dane do przelewu:
Santander Bank Polska Warszawa Al.Jana Pawła II 17
14 1090 1102 0000 0001 5050 1850
w tytule prosimy podać wybrany kierunek studiów
Jeżeli kierunek nie zostanie uruchomiony opłata jest zwracana.
3. Przygotuj dokumenty i dostarcz do Uczelni
– kserokopia/skan dyplomu ukończenia studiów (licencjackich/magisterskich, oryginał do wglądu)
– dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej (można przesłać e-mailem: podyplomowe@wsaib.pl)
4. Warunki przyjęcia
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe w Uczelni im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni jest posiadanie studiów wyższych (ukończenie studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich na dowolnym kierunku).
5. Rezerwacja miejsca
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszeń, rejestracja na studia (wypełnienie formularza on-line) i dokonanie opłaty rekrutacyjnej.
6. Zasady uruchomienia kierunku
Studia zostają uruchomione po zebraniu się minimalnej grupy. Kandydat decyzję o uruchomieniu kierunku otrzymuje e-mailem.
Partner kierunku:

Studia realizowane są we współpracy z Altkom Akademią – obecną na rynku od 30 lat firmą zajmującą pozycję lidera branży szkoleniowej w Polsce (zgodnie z prestiżowym rankingiem Computerworld Top 200). Oferta edukacyjna Altkom Akademii obejmuje pełne spektrum potrzeb kompetencyjnych nowoczesnego biznesu – technologie i systemy informatyczne, programowanie, zarządzanie projektami, optymalizację procesów, controlling, prawo i umiejętności miękkie. To ponad tysiąc różnorodnych kursów i egzaminów, z których do tej pory skorzystało około 650 tys. osób, edukowanych przez 300 certyfikowanych wykładowców. W samym 2022 roku Altkom Akademia przeszkoliła ponad 40 600 kursantów!
Wysoki poziom świadczonych usług gwarantuje system zarządzania jakością zgodny z wymogami międzynarodowej normy ISO 9001:2015. Według przeprowadzanych ankiet ewaluacyjnych, 9/10 uczestników poleciłoby szkolenia Altkom Akademii swoim znajomym.

100% praktyki
Wierzę, że umiejętność stosowania narzędzi coachingowych i mentoringowych odmienia nasze życie zawodowe. Można wykorzystać je w wielu sytuacjach i kontekstach. Ich znajomość pomaga wspierać w osiąganiu celów innych – Twój zespół, klientów/klientki, współpracowników czy współpracowniczki, ale również kształtuje naszą samoświadomość i zdolność do rozwoju osobistego. Mentoring i coaching, pomaga też rozwijać kompetencje przyszłości, m.in. empatię, samoświadomość, elastyczność, leadership.
Proponowane przez nas studia to ugruntowana wiedza, narzędzia, intensywny trening praktyczny, lepsze zrozumienie siebie a co za tym idzie dobra inwestycja w siebie, której efektem będzie większa efektywność zawodowa i osobista.
Natalia Gozdowska
Wykładowczyni na kierunku Coaching i Mentoring
Business Development Director w Altkom Akademii
Partnerzy
Masz pytania?
